מערכות בקרה תעשייתיות: היתרונות והחסרונות

מערכות בקרה תעשייתיות

מערכת בקרה תעשייתית (באנגלית: Industrial control system, בראשי תיבות: ICS) היא מערכת השולטת בתהליכים התעשייתיים של חברה. ICS משמש להפיכת תהליכי ייצור אוטומטיים. מערכות אלו יכולות להיות מורכבות או פשוטות, בהתאם לדרישות שלהן. בדרך כלל, ICS עושה שימוש בבקרי רשת כדי לתקשר אחד עם השני ולקבל החלטות על מה שצריך לעשות. זה נקרא בקר מתכנת. הוא מנטר את תהליך המשתנים ומווסת את זרימת הנוזל, הגז והחום.

מערכות הבקרה היו בתחילה מבודדות, לא מחוברות, ולרוב נדרשה התערבות אנושית כדי לקבוע משתנים. הטכנולוגיה התקדמה כך שאפילו מכשירים לא ממוחשבים יכולים לשלוח מידע דרך האינטרנט ולמדוד באופן אוטומטי משתנים. עם זאת, אנשים רבים טועים בשיטת ICS סטנדרטית עם מערכת SCADA, שתי המערכות אינן זהות. ICS עושה שימוש במערכות בקרה מבוזרות, בקרי לוגיקה ניתנים לתכנות, ויחידות מסוף מרוחקות.

התועלת העיקרית של ICS היא יכולתה לחסל טעויות אנוש. זאת משום שבני אדם רגישים באופן טבעי לטעויות. לשגיאת ICS יכולה להיות השפעה רצינית על המוניטין של עסק ופעילותו. רבים רואים בטעות אנוש את הסיכון הגדול ביותר ליעילותה של רשת ה ־ ICS שלהם. זה יכול להיות כל דבר מטעויות תכנות PLC לתצורות שגויות, או פשוט לא להיות מודע למדדים חשובים. בעוד שמערכת ICS מתוכננת להקל על בעיות אלה, יש לה כמה חסרונות.

החיסרון העיקרי של ICS הוא שטעות אנוש יכולה להשפיע על האמינות הכללית של המערכת. טעות אנוש אחת עלולה לגרום לשיבושים עצומים בתהליך הייצור, ועלולה לפגוע במוניטין של החברה. עם זאת, טעות אנוש נחשבת לעתים קרובות האיום הגדול ביותר על רשת ICS. שגיאה יכולה להיגרם ממגוון גורמים, כגון תצורות לא תקינות, שגיאות תכנות ב ־ PLCs, או שכחה לעקוב אחר מדדי מפתח. כל אלה טעויות נפוצות שעלולות לגרום לכשל של ICS.

מערכות בקרה תעשייתיות מציעות יתרונות רבים. מערכות אלה יכולות לשפר את הביצועים הסביבתיים ולהפחית את צריכת האנרגיה. באמצעות צמצום צריכת האנרגיה הם יכולים לעזור לשפר את הסביבה. זה נכון במיוחד אם המערכת ממוקמת בתוך מפעל או בניין. יש גם חששות ביטחוניים. מערכות בקרה תעשייתיות חסרות ביטחון יכולות להיות פגיעות לטעות אנוש. עיצוב הבקרה חיוני לבטיחות מפעלי התעשייה. אם מכשיר אינו מתוכנן לפעול בצורה מסוכנת, המשתמש עלול לסכן את חייו.

טעויות אנוש הן בלתי נמנעות בכל תעשייה, ומערכות בקרה תעשייתיות אינן שונות. שגיאה בודדת יכולה להשפיע באופן משמעותי על תפעול ותמונה של חברה. למרבה המזל, טעות אנוש אינה הבעיה היחידה שניתן להיתקל בה כאשר רשת ICS נמצאת תחת שליטה אנושית. תאונות במערכת עלולות להוביל למצבים מסוכנים. כאשר משתמשים ב-ICS המפעיל יכול להיות בטוח שהבקרים פועלים כפי שהם נועדו.

מערכות בקרה תעשייתיות יכולות לחסוך לך כסף:

ישנם סוגים רבים של מערכות בקרה תעשייתיות. המערכות הבסיסיות ביותר מורכבות מבקרים קטנים ובודדים ולולאת בקרה אחת. מערכות אלו בדרך כלל מגיעות עם תצוגה מלפנים ומאפשרות למפעיל לנטר את המצב הנוכחי של התהליך. מערכות מתקדמות יכולות לכלול חיישנים, מפעיל, או חיישנים. בקרים אלה יכולים לשלוט בתהליכים תעשייתיים רבים ולשמש לניטור ומעקב אחר מידע. מידע זה יכול לשמש לפיתוח אסטרטגיות בקרה מתקדמות.

רשת ICS יכולה להיות מאוד מסובכת להתקין ולתחזק. טעות אנוש ברשת ICS עלולה לגרום להשפעה הרסנית על המוניטין של עסק ופעילותו. חיוני להעסיק צוות מהנדסים מוסמך כדי לוודא שכל הרכיבים פועלים נכון. מערכות הבקרה התעשייתיות חייבות להיות מסוגלות לטפל במשימות ולפקח על המידע. הם צריכים גם להציע רשת תקשורת מאובטחת כדי למנוע בעיות אבטחה.

מערכות בקרה תעשייתיות משמשות למטרות רבות, אך לרוב הן משמשות לניהול תהליכים תעשייתיים שונים. ניתן להשתמש בהם כדי לווסת תהליכים ולספק מידע כדי לנטר את הסביבה ולהפחית את צריכת האנרגיה. הם אינם מומלצים לציוד רגיש ביותר כפי שהם יכולים ליצור מצבים מסוכנים. לכן, עיצוב טוב יהיה מרכיב מרכזי במערכת מתוכננת היטב. זה לא משנה אם תוכנת האוטומציה מבוזרת או ממוקמת במרכז, היא אמורה לעבוד עם מערכות הפעלה שונות.

לפרטים נוספים, הקליקו: sherfmotion.co.il